7. Czy istnieją przeciwwskazania do leczenia implantologicznego?
protezy-zebowe-Wroclaw-Dental-Corner

Czy istnieją przeciwwskazania do leczenia implantologicznego?

Implanty umożliwiają odbudowanie ubytków w uzębieniu w sposób zapewniający komfort i naturalną estetykę. To rekomendowane rozwiązanie w przypadku braku jednego lub kilku zębów, a także bezzębia. Implanty mocowane są do kości szczęki lub żuchwy, dzięki czemu podczas jedzenia siły żucia przenoszone są na tkanki kostne tak jak w przypadku naturalnych zębów. To więc rozwiązanie wygodniejsze i bardziej naturalne niż protezy ruchome. Ale czy każdy może poddać się leczeniu implantologicznemu? Niestety istnieją przypadki, w których nie powinno się go przeprowadzać. Jakie są najważniejsze przeciwwskazania?

Wiek

Nie powinno się wszczepiać implantów osobom zbyt młodym, u których nie zakończył się jeszcze rozwój tkanek kostnych. Najwcześniej taki zabieg przeprowadza się w okolicy siedemnastego bądź osiemnastego roku życia, ale generalnie zaleca się, żeby implanty wszczepiać Pacjentom, którzy przekroczyli już dwadzieścia pięć lat.

Ciąża

Nie zaleca się wszczepiania implantów, gdy Pacjentka jest w ciąży. W tym okresie, gdy matka i dziecko powinny podlegać szczególnej ochronie, odstępuje się od badań rentgenowskich, niezbędnych dla zaplanowania zabiegu. Oprócz tego w leczeniu implantologicznym stosowana jest farmakoterapia – przyjmuje się antybiotyki, leki przeciwzapalne i przeciwbólowe. Takie środki mogą mieć wpływ na przebieg ciąży.

Trzeba zwrócić uwagę również na wahania poziomu hormonów w organizmie ciężarnej kobiety. Jego skutkiem są zmiany wydzielania i konsystencji śliny, co z kolei może doprowadzić do zapalenia dziąseł i przyzębia oraz zakłócić przebieg osteointegracji.

Próchnica

Nieleczona próchnica to kolejny ważny czynnik utrudniający implantację. Zanim będzie można wszczepić implanty, trzeba najpierw u Pacjenta wyleczyć wszystkie zmiany próchnicowe, wykorzystując nowoczesne wypełnienia odbudowujące wywołane chorobą ubytki.

Paradontoza

Jeśli paradontoza nie jest leczona, to stanowi przeciwwskazanie do zabiegu. Bakterie obecne w kieszonkach dziąsłowych (szczelinach w okolicy szyjki zęba) i stanach zapalnych w okolicy okołowierzchołkowej zębów sąsiadujących z implantem mogłyby przyczynić się do zapalenia okołowszczepowego, a w efekcie do braku integracji implantu z kością.

Cukrzyca

Cukrzyca oznacza wyższe ryzyko pozabiegowych infekcji i zaburzeń osteointegracji. Czynnikiem decydującym, czy można wszczepić implanty, jest w tym wypadku ustabilizowanie poziomu cukru. Przy nieunormowanym schorzeniu zaburzone jest utlenienie tkanek i ich odżywianie. Zdolność tkanek do wchłaniania tlenu i produktów odżywczych jest ograniczona, natomiast nadmiernie gromadzi się w komórkach dwutlenek węgla oraz szkodliwe metabolity. Przeprowadzając leczenie implantologiczne u takiego Pacjenta ryzykuje się, że rana po zabiegu nie będzie się goić, wystąpią nadkażenia bakteryjne, a proces gojenia implantu zostanie zaburzony.

Przeciwwskazania miejscowe

Wszystko, co wymieniliśmy powyżej, to przeciwwskazania ogólne, ale występują też miejscowe przeciwwskazania do leczenia implantologicznego. Są one związane z obszarem przeznaczonym do implantacji albo okolicznymi tkankami. Jeżeli w miejscu, na którym ma być przeprowadzony zabieg, rozwinął się stan zapalny, należy odłożyć go w czasie.

Aby leczenie implantologiczne się powiodło, jama ustna powinna być w dobrym stanie ogólnym. Jeśli mają w niej miejsce infekcje czy zmiany chorobowe, może to niekorzystnie wpłynąć na osteointegrację, czyli proces zrastania się implantu z otaczającymi go tkankami.

Leczenie implantologiczne może być uniemożliwione z powodu niedostatecznej przestrzeni w zębodole albo jego niesprzyjającej budowy anatomicznej, przeszkadzającej w stabilnym zakotwiczeniu śruby w kości. Taki problem zwykle pojawia się w sytuacjach, gdy Pacjent zbyt długo odkładał wizytę u stomatologa, by wstawić implant w miejsce po utraconym zębie.

Innym przeciwwskazaniem miejscowym jest wada zgryzu, uniemożliwiająca umieszczenie na implancie korony protetycznej.

O tym, czy Pacjent może zostać poddany leczeniu implantologicznemu, decyduje lekarz. Jeśli chcesz poddać się zabiegowi wszczepienia implantów, umów się na wizytę w Dental Corner!. Zdiagnozujemy, czy nie ma przeciwwskazań dla przeprowadzenia zabiegu. Jeśli się takie pojawią, doradzimy, co możesz zrobić. Natomiast w przypadku braku utrudnień zaplanujemy i przeprowadzimy niezbędne czynności, abyś mógł znów cieszyć się pięknym uśmiechem. Skontaktuj się z nami, dzwoniąc pod numer [numer telefonu_link] lub wypełniając formularz.