7. Czym jest zapalenie przyzębia...
js__8947

Czym jest zapalenie przyzębia i jak je leczyć?

Szacuje się, że aż 70% Polaków, w tym dzieci, choruje na zapalenie przyzębia. To obok próchnicy najczęstsze schorzenie przyczyniające się do utraty zębów, zaliczane do chorób cywilizacyjnych. Zobacz, co to jest parodontoza i dowiedz się, jak należy ją leczyć.

Czym jest zapalenie przyzębia?

Parodontoza to potoczne określenie odnoszące się do schorzenia przyzębia wywołanego przez patogenny biofilm, który tworzy się na powierzchni zębów, a dokładnie poniżej linii dziąseł. Do rozwoju zapalenia przyzębia dochodzi na skutek obecności periodontopatogenów w płytce nazębnej. To one są głównym czynnikiem wywołującym tę chorobę.

Proces rozwoju parodontozy jest długotrwały. Jest wynikiem nieleczonego zapalenia dziąseł. Rozpoczyna się od gromadzenia drobnoustrojów chorobotwórczych oraz resztek pokarmu przy linii przyzębia, czyli w miejscu, gdzie dziąsła stykają się z zębami. Miękki nalot ulega mineralizacji, wskutek czego powstaje kamień nazębny. Ten z czasem przyczynia się do uszkodzenia zarówno dziąseł, jak i kości.

Czym jest zapalenie przyzębia i jak je leczyć?

Dochodzi do utworzenia tzw. kieszonek dziąsłowych. Zdrowe dziąsła posiadają kieszonkę do 3 mm. W łagodnej fazie parodontozy mamy do czynienia z kieszonkami do 5 mm. W średnio zaawansowanej fazie kieszonki sięgają do 7 mm. W zaawansowanym stadium parodontozy mówi się o głębokich kieszeniach przyzębnych, w których zwiększa się ilość bakterii. Osiągają one rozmiar ponad 7 mm.

Mogą pogłębiać się nawet do 10-12 mm! W kieszonkach zwiększa się ilość płynu kieszonkowego, pojawia się wydzielina surowicza, surowiczo-krwista. Przy zakażeniu bakteryjnym może dojść do powstania ropni paradontalnych. W parodontozie dziąsła cofają się, odsłonięciu ulegają szyjki oraz korzenie zębów. Zęby, które utraciły oparcie, zaczynają się ruszać, dochodzi do ich przemieszczania, a w efekcie wypadają.

Zmiany chorobowe dotyczą:

• dziąseł,
  • aparatu zawieszeniowego zęba,
  • kości.

Wraz z rozwojem zapalenia przyzębia postępuje powolny zanik kości wyrostka zębodołowego szczęki i żuchwy. Za czynniki sprzyjające zapaleniu przyzębia uznaje się:

• podatność genetyczną,
  • nieprawidłową higienę jamy ustnej,
  • przewlekły stres,
  • stłoczenie zębów utrudniające higienizację,
  • wady zgryzu,
  • palenie tytoniu,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • źle wykonane wypełnienia w zębach,
  • nieodpowiednią dietę.

Objawy zapalenia przyzębia

Zapalenie przyzębia objawia się początkowo bardzo niepozornie. Na początku objawy paradontozy najczęściej obejmują tylko krwawienie dziąseł. Może pojawiać się krwawienie podczas szczotkowania zębów oraz gryzienia twardych pokarmów. Następuje także krwawienie samoistne. Oprócz krwawienia dochodzi również do:

• zaczerwienienia dziąseł,
  • obrzęku dziąseł,
  • pojawienia się nieprzyjemnego zapachu z ust,
  • nadwrażliwości odsłoniętych szyjek zębowych a bodźce termiczne, chemiczne oraz mechaniczne,
  • zmian spoistości dziąsła, określanych jako śliskie dziąsła
  • obecności kieszeni przyzębnych,
  • ruchomości i zmiany położenia zębów,
  • pojawienia się dolegliwości bólowych przy nadgryzaniu, zwłaszcza twardych pokarmów,
  • optycznego wydłużenia korony zębów,
  • okresowego sączenia się wydzieliny surowiczej lub ropno-surowiczej z kieszonek dziąsłowych.

Sposoby leczenia zapalenia przyzębia

Bez wizyty u specjalisty z zakresu periodontologii się nie obejdzie. W badaniu stomatologicznym lekarz rozpoznaje chorobę oraz dopasowuje plan leczenia do jej stadium. Jak leczyć parodontozę? W pierwszej kolejności należy podjąć leczenie przeciwzapalne, aby wyeliminować przyczyny schorzenia. Chodzi o to, aby ograniczyć bakterie w jamie ustnej. W tym celu należy wyeliminować kamień nazębny oraz poddziąsłowy. Przeprowadza się:

• skaling naddziąsłowy, czyli usuwanie kamienia nazębnego powyżej linii dziąseł,
  • piaskowanie, czyli usuwanie płytki nazębnej i osadu.

Konieczne jest przeciwdziałanie procesowi odkładania się nowej płytki nazębnej. W kolejnym etapie następuje wdrożenie zabiegów naprawczo-regeneracyjnych wobec uszkodzonej struktury przyzębia. W tym zakresie można przeprowadzić:

• skaling poddziąsłowy, czyli usuwanie kamienia nazębnego poniżej poziomu dziąseł,
  • kiretaż zamknięty, czyli usuwanie poddziąsłowych złogów kamienia oraz polerowanie korzeni bez nacinania dziąseł,
  • kiretaż otwarty, czyli oczyszczanie korzeni po uprzednim jego odsłonięciu poprzez nacięcie dziąseł,
  • gingiwektomię, czyli zabieg pozwalający na wyeliminowanie kieszonek dziąsłowych oraz poprawiający w efekcie kształt dziąsła,
  • szynowanie zębów rozchwianych, czyli zabieg dla stabilizacji zębów, mający na celu przywrócenie ich funkcji.

Oprócz podstawowego i chirurgicznego leczenia można zastosować również leczenie farmakologiczne. W leczeniu parodontozy ogromne znaczenie ma postawa pacjenta. Powinien on przestrzegać zaleceń dotyczących higieny jamy ustnej. Konieczna jest systematyczna wizyta stomatologiczna.

Jak zapobiegać parodontozie?

Żeby uchronić się przed parodontozą, niezbędna jest odpowiednia profilaktyka stomatologiczna, a w szczególności:

• badania stomatologiczne wraz z instruktażem oraz kontrolą higieny jamy ustnej,
  • regularne usuwanie złogów kamienia nazębnego poprzez skaling,
  • usuwanie przebarwień za pomocą piaskowania,
  • zastosowanie szczegółowej higieny jamy ustnej.

Popularne wyszukania: dentysta dla dzieci wrocław | all on 4 | pracownia protetyczna cennik | rentgen wrocław | leczenie kanałowe pod mikroskopem wrocław cennik | choroba okluzyjna | leczenie kanałowe zęba cena | usuwanie ósemek cena | aparat na zęby cena | inlay cena