7. Miesiączka a znieczulenie u dentysty
_MG_7067

Miesiączka a znieczulenie u dentysty

Czy miesiączka jest przeciwwskazaniem do leczenia stomatologicznego? Czy osłabia działanie znieczulenia? A jak znieczulenie wpływa na miesiączkę? Czy może ją opóźnić? W dzisiejszym wpisie rozprawiamy się ze stomatologicznymi mitami dotyczącymi leczenia w trakcie okresu.

Znieczulenie zęba a okres

Jeżeli mówimy o znieczuleniu dentystycznym w czasie okresu, warto skupić się zwłaszcza na dwóch zagadnieniach, nad którymi część Pacjentek z pewnością się zastanawia. Czy okres wpływa na znieczulenie i czy znieczulenie wpływa na okres?

Najpierw zajmijmy się pierwszą z tych kwestii. Czy znieczulenie jest tak samo skuteczne, kiedy Pacjentka ma okres?

Faktem jest, że w trakcie miesiączki, a również na kilka dni przedtem odczuwalność bólu wzrasta. Dzieje się tak dlatego, że okres wiąże się ze spadkiem ilości estrogenów we krwi, przez co zmniejsza się także produkcja endorfin, które między innymi tłumią ból. Odczucia bólowe są z tego powodu nawet dwa razy silniejsze.

To oczywiście nie oznacza, że nie można w tym czasie udać się do dentysty, jeśli zajdzie taka potrzeba. Nowoczesne znieczulenia pozwalają w znacznym stopniu zniwelować ból podczas leczenia. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest zaplanowanie wizyty u dentysty na taki termin, żeby nie mieć wtedy okresu.

Znieczulenie miejscowe a miesiączka – czy znieczulenie u dentysty może opóźnić okres?

Czy znieczulenie ma wpływ na miesiączkę? To zależy od rodzaju znieczulenia. W standardowym leczeniu dentystycznym stosuje się przede wszystkim znieczulenia miejscowe. Takie znieczulenie – zgodnie ze swoją nazwą – działa tylko w miejscu podania. Nie ma więc wpływu na resztę organizmu i nie zaburza regularności cyklu miesiączkowego. Inaczej jest w przypadku znieczulenia ogólnego, czyli narkozy wówczas rzeczywiście może dojść do opóźnienia okresu.

Miesiączka a znieczulenie u dentysty

Miesiączka a leczenie u dentysty

A zatem okres nie jest przeciwwskazaniem ani przeszkodą do zastosowania znieczulenia miejscowego. A czy wpływa na inne aspekty leczenia stomatologicznego? O czym należy pamiętać?

A skoro już mowa o inwazyjnych zabiegach, miesiączka jest przeciwwskazaniem do zabiegów chirurgicznych. Jeśli czeka Cię na przykład usunięcie zęba, chirurgiczna rekonstrukcja dziąsła czy leczenie implantologiczne, lepiej odłożyć to na inny czas. Podczas miesiączki krzepliwość krwi jest mniejsza, co wpływa na większe ryzyko krwotoków i wolniejsze gojenie się tkanek. Nie powinno się też w tym czasie przeprowadzać zabiegów w narkozie, ponieważ może ona zaburzać miesiączkę.

Natomiast okres nie stanowi przeciwwskazania do małoinwazyjnych zabiegów, w tym standardowego leczenia zachowawczego i higienizacji.

Dowiedz się więcej

Jeżeli nie jesteś pewna, jakie zabiegi są dla Ciebie bezpieczne podczas okresu, najlepiej zapytaj o to swojego stomatologa. W Dental Corner chętnie odpowiemy na wszelkie nurtujące Cię pytania. Na wizytę u nas możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 71 352 63 54 lub wypełniając formularz.