7. Skutki uboczne narkozy –...
m-8306_Easy-Resize.com

Skutki uboczne narkozy – jakie można wyróżnić?

Cierpisz na dentofobię? Jesteś szczególnie wrażliwy na ból? A może Twoje dziecko jest niepełnosprawne i nie chce współpracować ze stomatologiem? Jeśli tak, być może dobrym rozwiązaniem będzie narkoza. Warto jednak wiedzieć, że może ona wywołać pewne skutki uboczne. Jakie? O tym przeczytasz w tym artykule.

Czym jest znieczulenie ogólne? Jak działa narkoza?

Narkoza, czyli znieczulenie ogólne, to popularna metoda znieczulania. Wprowadza ona pacjenta w stan podobny do snu, dzięki niej traci on świadomość i nie odczuwa bólu ani stresu. Warto dodać, że po podaniu leków i wprowadzeniu w stan narkozy zespół anestezjologiczny czuwa nad pacjentem przez cały czas trwania zabiegu.

Jak się przygotować do zabiegu w narkozie?

Podstawą do zakwalifikowania pacjenta do zabiegu w narkozie jest wywiad lekarski, a w razie potrzeby może on zostać uzupełniony o określone badania. Chodzi o to, by ocenić, czy nie ma przeciwwskazań do narkozy i czy w przypadku danego pacjenta zastosowanie znieczulenia ogólnego będzie bezpieczną metodą.

Przed zabiegiem pacjent nie powinien przyjmować leków zawierających kwas acetylosalicylowy oraz rozrzedzających krew. Do zabiegu w narkozie należy przystępować na czczo, aby wyeliminować ryzyko zachłyśnięcia. Nie powinno się niczego jeść przez co najmniej 6 godzin przed zabiegiem. Jeśli chodzi o picie, to na 2 godziny przed zabiegiem można jeszcze napić się niegazowanej wody. Przez co najmniej 4 godziny przed zabiegiem nie powinno się palić wyrobów tytoniowych.

Przed samym zabiegiem należy zdjąć biżuterię i zmyć lakier z paznokci, a także wyjąć z jamy ustnej protezę zębową.

Narkoza – skutki uboczne

Obecne techniki znieczulenia są bardzo zaawansowane i nie powinny powodować poważnych komplikacji. W pewnych przypadkach jednak mogą zdarzyć się powikłania po narkozie. Najczęstsze skutki uboczne to:

• mdłości i wymioty,
  • senność,
  • zawroty i bóle głowy,
  • krótkotrwała niepamięć,
  • zamazane widzenie,
  • chrypka, bóle gardła i krtani,
  • problemy z koncentracją.

Rzadko dochodzi również do pojawienia się:

• uczucia zimna,
  • uczucia duszności,
  • zaburzeń rytmu serca,
  • obniżenia ciśnienia tętniczego krwi,
  • niedotlenienia,
  • obniżenia sił mięśni,
  • uszkodzeń zębów podczas intubacji
  • oraz innych powikłań.

Narkoza jest metodą znieczulenia stosowaną jako ostateczność, najczęściej w przypadku najbardziej złożonych i inwazyjnych zabiegów oraz u pacjentów z głęboką dentofobią. W pozostałych przypadkach polecamy inne rodzaje znieczulenia, które równie skutecznie pozwalają na przeprowadzanie zabiegów bez bólu i z dbałością o komfort pacjenta.

Skutki uboczne narkozy – jakie można wyróżnić?

Jak długo trwa osłabienie po narkozie?

W większości przypadków pacjent jest osłabiony i niespokojny przez dobę lub dwie po narkozie. Przed dwa tygodnie po przeprowadzeniu zabiegu może jednak odczuwać również zmęczenie i utratę sił.

Czego nie można robić po narkozie?

Przez pierwsze 24 godziny po narkozie zabronione jest:

• prowadzenie auta,
  • obsługiwanie urządzeń mechanicznych,
  • picie alkoholu,
  • w dniu zabiegu i dzień po nim nie powinno się uprawiać wyczynowych sportów,
  • warto też pamiętać, aby przez pierwszą dobę od zabiegu wstrzymać się z podejmowaniem  istotnych decyzji.

Jak się człowiek czuje po narkozie?

Samopoczucie po narkozie może być bardzo różne. Istnieje grupa pacjentów, którzy po wybudzeniu czują się znakomicie i odczuwają jedynie zmęczenie oraz ból w miejscu, w którym był przeprowadzony zabieg. Inni natomiast zmagają się z mdłościami jeszcze przez kilka dni po znieczuleniu ogólnym.

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej o narkozie? A może pragniesz poznać inne rozwiązania, które pozwolą Tobie lub Twojemu dziecku spokojnie i bez stresu przejść przez zabieg? W takim razie zapraszamy do Dental Corner. W naszej klinice odpowiemy na wszystkie Twoje pytania oraz rozwiejemy Twoje wątpliwości. Zadzwoń na numer +48 71 352 63 54 lub wypełnij formularz na stronie i umów się z nami już dziś!