5. Co na ból zęba?
JS__4008

Co na ból zęba?

W wielu rankingach ból zęba zajmuje wysokie miejsce. Ta dolegliwość to reakcja organizmu na nieprawidłowości w zębie lub w jego obrębie i nie jest reakcją, którą da się pominąć. Zawsze wymaga konsultacji ze specjalistą. Poznaj najlepsze sposoby na ból zęba. To proste i bezpieczne metody na ulgę od nieprzyjemnych doznań. Pomogą uśmierzyć ból do czasu spotkania z dentystą, profesjonalnej diagnostyki i wdrożenia odpowiedniego leczenia. Wyjaśniamy, dlaczego ząb boli i kiedy warto odwiedzić pogotowie stomatologiczne.

Skąd się bierze ból zęba?

We wnętrzu zęba znajduje się tzw. miazga. To tkanka o miękkiej, gąbczastej strukturze wypełniająca jamę zęba, która jest bogato unerwiona i unaczyniona. Otaczają ją tkanka twarda i szkliwo. Kiedy wewnątrz zęba pojawia się stan zapalny, pojawia się ból zęba. Fachowy terminy takiego stanu to zapalenie miazgi zęba, a jego najczęstszą przyczyną jest próchnica. Ból pochodzący z zęba może pojawić się również:

• jako następstwo niektórych rodzajów leczenia stomatologicznego,
  • w schorzeniach przyzębia, gdy z powodu zanikania (cofania się) dziąseł odsłonięciu ulegają wrażliwe części zęba,
  • w wyniku nagłego urazu zęba lub szczęki.

Objawy:

Pacjent może odczuwać łagodny ból, stanowiący raczej dyskomfort. Może też niestety zmagać się z dotkliwym bólem zęba. Co więcej, boleć może nie tylko ząb. Odczucia bólowe mogą dotyczyć głowy, szczęki, ucha. Zróżnicowanie bólu zęba ze względu na jego intensywność nie jest jedyną klasyfikacją objawów. Negatywne odczucia pojawiają się ciągle, wtedy mowa o bólu stałym.

Co na ból zęba?

Mogą jednak ustępować i nawracać. Wzmocnienie intensywności bólu może mieć miejsce podczas jedzenia i picia, zwłaszcza ciepłych lub zimnych pokarmów czy napojów. Zaostrzenie bólu przy zmianie pozycji ciała na leżącą nie jest przypadkowe. Zwiększa się wówczas ciśnienie w okolicy zęba. Można też wymienić inne czynniki, które uaktywniają ból lub go wzmagają, np. żucie, ciepłe lub zimne powietrze, spożywanie produktów o wysokiej kwasowości. Wraz z bólem zęba mogą pojawić się dodatkowe objawy z nim związane: krwawienie wokół zęba lub krwawienie dziąseł, obrzęk dziąsła wokół zęba, obrzęk szczęki.

Najbardziej dotkliwy staje się ból zęba w nocy, gdyż utrudnia zasypianie. Zwykle nasila się po położeniu do łóżka. Silny, pulsujący świadczy zwykle o nieodwracalnym zapaleniu miazgi zęba, co jest konsekwencją nieleczonego ubytku próchnicowego.

Domowe sposoby na ból zęba

Nie istnieje domowy sposób na ból zęba, który całkowicie wyeliminuje problem. Można wprowadzić pewne postępowanie, lecz ono tylko uśmierzy, złagodzi lub czasowo wyeliminuje symptomy. Te najbardziej popularne sposoby to:

• zastosowanie zimnych okładów – coś zimnego, np. ręcznik zmoczony w zimnej wodzie należy przykładać do policzka.
  • masaż zęba, jego okolicy – ten sposób nic nie kosztuje, a delikatny masaż i niewielki ucisk przy zębie wywoła pobudzenie centrów energetycznych, przez co intensywność bólu obniży się, można to zrobić palcami lub szczoteczką do zębów z miękkim włosiem,
  • wykorzystanie właściwości ziół – szałwia działa antyseptycznie i przeciwzapalnie, a do tego jest pełna olejków eterycznych, dlatego na ból zęba warto zastosować płukankę z suszonych liści, najlepiej letnim naparem; zamiast szałwii można wykorzystać goździki, rozgniatając je i przykładając do źródła bólu,
  • przyjęcie tabletki na ból zęba o działaniu przeciwbólowym powinno ograniczyć lub wyeliminować dolegliwości.

Do czego prowadzi nieleczony ból zęba?

Trzeba pamiętać, że nie na każdy ból zęba domowe sposoby będą wystarczająco skuteczne. Na ogół trzeba się zgłosić do stomatologa, bo niezbędne może być leczenie kanałowe, zastosowanie antybiotykoterapii, przeprowadzenie ekstrakcji zęba lub innych zabiegów chirurgicznych. Bagatelizowanie sygnałów zapalenia zębopochodnego niesie ryzyko wystąpienia powikłań. Nie tylko tych miejscowych, ale ogólnoustrojowych, np. zapalenia nerwów czaszkowych, torbieli zębowej, zapalenia zatok, włącznie z zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych, mózgu, a nawet zawałem serca czy sepsą.

Lepiej nie czekać i od razu reagować. Czekanie na wizytę u dentysty tygodniami i zastanawianie się, co na ból zęba zastosować do tego czasu może być męczące. Z pomocą o każdej godzinie dnia i nocy przychodzą całodobowe placówki świadczące usługi w zakresie stomatologii. Odwiedzając ostry dyżur stomatologiczny we Wrocławiu, jest szansa, by pozbyć się bólu bardzo szybko i skutecznie, a co najważniejsze uchronić się przed niebezpiecznymi powikłaniami.

Czym zajmuje się pogotowie stomatologiczne?

Z nagłymi dolegliwościami bólowymi można zgłosić się na pogotowie dentystyczne. To forma doraźnej pomocy, ponieważ zwykle przypadki bólowe wymagają podjęcia dalszego leczenia. Oznacza to, że planowe leczenie należy przeprowadzić na dalszych, standardowych wizytach u dentysty. W pogotowiu dentystycznym pracują specjaliści stomatolodzy z dostępem do odpowiedniego zaplecza stomatologicznego, aby móc wykonywać nawet ekstrakcje zębów. Placówka tego typu świadczy pomoc w sytuacji bólowej. To rozwiązanie dla tych, którzy cierpią z powodu nagłego, ostrego bólu, ale wszystkie gabinety dentystyczne są już nieczynne.

Wizyta w pogotowiu rozpoczyna się od diagnostyki problemu. Stomatolog musi sprawdzić, skąd pochodzi ból zęba. Nawet gdy pacjent wskazuje, który ząb boli, może okazać się, że problem dotyczy innego, nawet tego zlokalizowanego w drugiej szczęce. Odpowiedni plan leczenia to punkt wyjścia do pozbycia się bólu. W razie stanu zapalnego konieczna zwykle staje się antybiotykoterapia. Jeśli w czasie diagnostyki okaże się, że dany ząb nie może już zostać wyleczony, konieczne staje się podjęcie działania bardziej radykalnego, czyli jego wyrwanie.

Taka usługa również jest oferowana przez pogotowie stomatologiczne, podobnie jak wydłutowanie korzeni czy ósmych zębów. Lekarz zawsze prowadzi działania stosowane do zaistniałego stanu chorobowego. Ocenia, czy przypadek wymaga bezzwłocznej interwencji. Z założenia specjalistyczne pogotowie z zakresu stomatologii działa tak samo, jak zwykły gabinet dentystyczny. Pacjent może więc liczyć na kompleksową obsługę. Nie jest to jednak tradycyjna poradnia, więc niektóre przypadłości mogą nie kwalifikować się do przyjęcia w placówce pomocy doraźnej.

Pogotowie dentystyczne koszty wizyty

Ceny usług świadczonych przez pogotowie stomatologicznesą zbliżone do ceny w standardowym gabinecie. Z uwagi jednak na nietypowe okoliczności przyjęcia pacjenta ostateczny koszt może być jednak powiększony, zwłaszcza jeśli chodzi o wizytę na pogotowiu w nocy. Warto jednak ponieść je, aby ból zęba przestał uniemożliwiać normalne funkcjonowanie. Czasem wystarczy zastosowanie kuracji antybiotykowej, a tradycyjne leczenie można podjąć na zwykłej wizycie u stomatologa. Lekarz pogotowia zwykle wskazuje metody, jak złagodzić ból zęba do momentu jego otworzenia.

Specjalistyczne pogotowie stomatologiczne okazuje się pomocne w wielu sytuacjach, ale można uniknąć wizyty w nim, przestrzegając zaleceń w sprawie regularnych przeglądów dentystycznych. Nie bez powodu mówi się, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Warto podkreślić, że elementem zapobiegania bólom zębów jest dbanie o zdrowie dziąseł.

Popularne wyszukania: leczenie kanałowe czy boli wrocław | choroba okluzyjna zębów | osocze zabieg | proteza na implantach w ten sam dzień | endodonta wrocław | stomatolog dla dziecka wrocław | próchnica ukryta | ortodonta wroclaw | implanty zębów cała szczęka cena łódź | protetyka stomatologiczna wrocław