JS__4207

Ubytki klinowe

Chociaż nie ulega wątpliwości, że najczęstszą przyczyną powstawania ubytków zębowych jest próchnica, to jednak nie wszystkie ubytki są nią spowodowane. W dzisiejszym wpisie opowiemy o ubytkach klinowych, które tworzą się z zupełnie innego powodu.

Czym są ubytki klinowe?

Ubytki klinowe są uszkodzeniami zębów, które nie powstały z powodu działania próchnicy, lecz na skutek czynników mechanicznych. Przypuszcza się, że problem ubytków klinowych może dotykać nawet 40% społeczeństwa.

Najczęściej tego rodzaju ubytki pojawiają się w zębach przedtrzonowych i są zlokalizowane na granicy korony i korzenia. Ich charakterystyczną cechą jest specyficzny, owalny kształt, od którego pochodzi ich nazwa.

Ubytki klinowe odsłaniają zębinę, stając się przyczyną nadwrażliwości zębów. Dolegliwość ta objawia się intensywnym, krótkotrwałym bólem pojawiającym się na skutek działania określonych czynników – temperatury (ból pojawia się przy spożywaniu ciepłych lub zimnych posiłków), dotyku (boli na przykład przy myciu zębów) i bodźców chemicznych (przy jedzeniu potraw słodkich i kwaśnych).

Skąd się biorą ubytki klinowe?

Jak już wspomnieliśmy, ubytki klinowe to efekt mechanicznych urazów. Urazy te najczęściej są spowodowane zbyt intensywnym szczotkowaniem zębów. Szorowanie zębów z dużą siłą przyczynia się do ścierania i pękania szkliwa na granicy korony i korzenia. Również używanie do mycia zębów szczoteczki o zbyt twardym włosiu może dać podobne efekty.

Ubytki klinowe mogą powstawać również z powodu szkodliwych nawyków, takich jak obgryzanie paznokci, przygryzanie przedmiotów i posługiwanie się zębami jako narzędziami – na przykład przecinanie nimi nici czy otwieranie butelek.

Inną przyczyną jest bruksizm, choroba objawiająca się nocnymi napadami mimowolnego zgrzytania zębami.

Ubytki klinowe

Jak zapobiegać ubytkom klinowym?

Aby nie dopuścić do powstawania ubytków klinowych, przede wszystkim trzeba nauczyć się myć zęby w prawidłowy sposób. Nie wkładaj więc zbyt dużej siły w szczotkowanie, tym bardziej, że wcale nie trzeba mocno naciskać na szczoteczkę i intensywnie szorować, by dokładnie wyczyścić zęby. Pamiętaj też, by nie używać szczoteczki o zbyt twardym włosiu (ale zbyt miękkie też nie jest wskazane).

Jeżeli zmagasz się z bruksizmem, to wiedz, że istnieją sposoby, by ochronić zęby przed jego szkodliwym wpływem. Wykonuje się w tym celu specjalną, indywidualnie dopasowaną do zębów szynę relaksacyjną, którą zakłada się na noc.

Jak leczyć ubytki klinowe?

A co, jeżeli Twoje zęby zostały już dotknięte ubytkami klinowymi? Leczenie w takim przypadku polega na odbudowie utraconych tkanek. Wymaga to opracowania zęba tak jak przy ubytkach próchnicowych oraz uzupełnienia brakującej tkanki za pomocą odpowiednio dopasowanego wypełnienia.

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o ubytkach klinowych i sposobach zapobiegania im, odwiedź Dental Corner. Na wizytę w naszym gabinecie możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 71 352 63 54 lub wypełniając formularz.