7. Dlaczego ząb po leczeniu kanałowym...
Korony-mosty-zebowe-Wroclaw-Dental-Corner

Dlaczego ząb po leczeniu kanałowym może boleć?

Ząb Cię boli po leczeniu kanałowym? Nie panikuj. To dość zwyczajna sytuacja. Powody bólu mogą być różne. Omówimy po kolei najczęstsze z nich.

Nadwrażliwość pozabiegowa

Odczucie bólu po leczeniu kanałowym wcale nie jest czymś wyjątkowym. To zdarza się dość często. Oczywiście taka sytuacja może Cię dziwić, bo skoro z zęba usunięte zostały unerwione tkanki, to wydaje się, że nie powinien on już boleć, prawda?

Oczywiście masz rację, ząb nie powinien już sprawiać Ci bólu. Ale ból, który odczuwasz po leczeniu kanałowym, prawdopodobnie nie jest wcale tak naprawdę bólem zęba, lecz tkanek, które go otaczają.

Rzecz w tym, że leczenie kanałowe jest zabiegiem inwazyjnym. Mechaniczne opracowanie kanałów i zastosowanie środków płuczących system kanałowy podrażnia tkanki w okolicach zęba. Stąd bierze się ból – to nadwrażliwość pozabiegowa.

Ból powinien ustąpić samoistnie, a do tego czasu należy starać się nie podrażniać tego miejsca – a zatem gryźć drugą stroną, najlepiej też wybierać potrawy, które nie wymagają dużo gryzienia. Jeśli ból jest silny, można go złagodzić, stosując płukanki z ziół o przeciwzapalnych właściwościach, takich jak szałwia i rumianek. Pomóc może również zimny okład, przykładany na skórę w okolicy zęba. Najlepiej przykładać go przez ściereczkę, w ten sposób unikniesz podrażnienia skóry.

Najczęściej ból związany z nadwrażliwością pozabiegową na szczęście nie utrzymuje się zbyt długo. W większości przypadków ustępuje samoistnie po kilkunastu godzinach lub kilku dniach. W wyjątkowych sytuacjach zdarza się, że trwa to dłużej – dwa lub trzy tygodnie to górna granica. Dopiero jeżeli ból utrzymuje się dłużej, są powody do niepokoju. W takim przypadku należy udać się z tym problemem do dentysty.

Ból przy nagryzaniu

Zdarza się i tak, że ząb po leczeniu kanałowym boli jedynie przy nagryzaniu lub stukaniu w niego. W takim przypadku przyczyną dolegliwości bólowych może być niewłaściwie dopasowane wypełnienie. Jeżeli wypełnienie jest zbyt wysokie, wówczas utrzymujące ząb tkanki są poddawane zbyt dużemu obciążeniu.

Rada na to jest jedna – trzeba po prostu udać się do gabinetu stomatologicznego, żeby skorygować wysokość wypełnienia. Do czasu wizyty natomiast staraj się nie nagryzać zęba, żeby nie zaostrzać stanu zapalnego.

Dlaczego ząb po leczeniu kanałowym może boleć?

Ból po pewnym czasie

Może się zdarzyć i tak, że po zabiegu wydaje się, że wszystko jest w porządku, a tymczasem ból pojawia się po upływie dłuższego czasu – może to być kilka miesięcy, a nawet lat. Co to oznacza? Najczęściej jest to znak świadczący, że leczenie kanałowe się nie powiodło. W kanałach pozostała nieusunięta miazga. Rozwiązaniem w takim przypadku jest reendo, czyli powtórne leczenie kanałowe.

Co możesz teraz zrobić?

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o leczeniu kanałowym, odwiedź Dental Corner, a odpowiemy na nurtujące Cię pytania. Na wizytę u nas możesz się umówić, dzwoniąc pod numer +48 71 352 63 54 lub wypełniając formularz.