Co możesz teraz zrobić?

Skontaktuj się z nami, przyjdź na konsultacje, przeczytaj porady ekspertów

Po otrzymaniu zgłoszenia skontaktujemy się z Tobą w celu ustalenia daty i godziny konsultacji.

Bóle głowy, nadwrażliwość zębów, ukruszenie uzupełnień protetycznych – to najczęstsze objawy choroby okluzyjnej. Niełatwo jednak ją wykryć, dobrze zdiagnozować i leczyć. Dental Corner (Wrocław ul. Bezpieczna 2) to jedna z niewielu klinik na Dolnym Śląsku, w której lekarze mają specjalistyczną wiedzę z tego zakresu i zajmują się leczeniem tego typu schorzeń.

Zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi informacjami, które wyjaśnią czym jest wcześniej wspomniana okluzja, w jaki sposób można rozpoznać oznaki choroby oraz w jaki sposób ją leczyć.

Czym jest Choroba Okluzyjna?

Choroba okluzyjna to zaburzenie funkcji części układu narządu żucia, która powoduje w nim nierównowagę i doprowadza do jego destrukcji. Jako układ żucia rozumiemy nie tylko zęby, ale również mięśnie i staw skroniowo-żuchwowy.

Objawami choroby okluzyjnej są:

• starcia, przemieszczenia i ruchomość zębów
  • nadmierne napięcie mięśni żucia powodujące przewlekłe bóle głowy, zmęczenie mięśni podczas żucia twardych posiłków, żucia gumy
  • nadwrażliwość, odkruszanie się zębów i  uzupełnień protetycznych
  • ból zęba przy nagryzaniu
  • nadwrażliwość zębów

Szczegóły:

Najczęstszą, widoczną oznaką choroby okluzyjnej, jest atrycja, czyli utrata twardych tkanek zęba, na skutek tarcia zęba o ząb.  Jeśli starcie dojdzie do zębiny, która jest zdecydowanie bardziej miękka, proces ten przyśpieszy nawet siedmiokrotnie. Dlatego tak ważne jest doświadczenie dentysty w rozpoznawaniu objawów choroby okluzyjnej – jeżeli nie zauważy procesu ścierania zębów w obrębie szkliwa to, gdy dojdzie on do zębiny, będzie postępował coraz szybciej.

Przyśpieszenie choroby okluzyjnej następuje również przez abrazję, czyli tarcie powierzchni zębów przez przedmioty zewnętrzne (np: szczoteczka do zębów). Czynniki niszczące zęby, bardzo często występują jednocześnie. Z tego powodu, nie samo rozpoznanie choroby okluzyjnej, ale jej przyczyny są równie istotne, aby podjąć właściwe leczenie.

Innym objawem choroby okluzyjnej są rozsunięte i wychylone do przodu zęby. Dzieje się tak często z powodu „przeszkody”, jaką napotykają inne zęby podczas zwarcia górnej i dolnej szczęki. Przeszkodą taką może być inny ząb, wystający powyżej linii zwarcia zębów.

Obok pęknięcia zębów lub ich guzków, równie częstą oznaką choroby okluzyjnej jest ruchomość zębów. Pacjenci często jej nie zauważają dopóki nie dojdzie do dużej utraty kości.

Często prowadzącym do niepotrzebnego leczenia kanałowego, jest inny objaw choroby okluzyjnej, jakim jest ból zęba na nagryzanie.

Leczenie specjalistyczne

Do leczenia zaawansowanej postaci choroby okluzyjnej nizebędny jest zespół specjalistów, składający się z protetyka, chirurga  i ortodonty. W takich przypadkach, aby odtworzyć utracone tkanki zębów, ubytki kości oraz estetykę uśmiechu, potrzeba często wielu miesięcy leczenia.

Jeżeli dentysta rozpozna chorobę okluzyjną na jej wczesnym etapie, często wystarczy mało inwazyjna ekwilibracja, czyli dopasowanie do siebie zębów szczęki i żuchwy, np. poprzez ich delikatne zeszlifowanie, wymianę koron lub leczenie ortodontyczne.

Warto zaznaczyć, że Wrocław jest jednym z niewielu miast, w którym możesz uzyskać specjalistyczną pomoc i dowiedzieć się więcej odnośnie tego czym jest okluzja.

Diagnostyka choroby okluzyjnej w Dental Corner (Wrocław ul. Bezpieczna 2)

Każdy pacjent podczas pierwszej wizyty diagnozowany jest wstępnie pod kątem objawów choroby okluzyjnej. Jeśli stwierdzimy takie objawy (starcie, przemieszczanie lub ruchomość zębów) konieczne jest wykonanie tzw. Analizy Dawsona. Jest to dodatkowa wizyta trwająca ok. 60-90 minut. Podczas tej wizyty wykonujemy m.in. 21 zdjęć twarzy i zębów pacjenta w różnych sytuacjach. To pozwala nam nie tylko na wykrycie ewentualnych problemów zębowych, ale również na pełną analizę estetyczną. Dodatkowymi elementami badania są: łączona diagnostyka rentgenowska i tomografia komputerowa, badania w powiększeniu z wykorzystaniem mikroskopów oraz badanie periodontologiczne.

W diagnostyce stosujemy najnowszy program komputerowy Dawson Wizard.

Stomatolodzy Dental Corner są absolwentami The Dawson Academy, która uczy kluczowych zasad i umiejętności w kompleksowym leczeniu choroby okluzyjnej, choroby stawów skroniowo-żuchwowych oraz wszechstronnej stomatologii estetycznej.

Skontaktuj się z nami i umów na konsultację ze specjalistą we Wrocławiu –  kontakt

Usługi

sprawdź naszą ofertę

Dla wszystkich, którzy cenią sobie jakość i profesjonalizm. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Nasza oferta

Implanty (implantologia)